2013. november 17., vasárnap

Polgár Pincészet: Villányi Cabernet Sauvignon 2008

Végre egy igazán jó "kavinyon"! A tegnapi félsiker után nem bírtam ellenállni ennek a bornak tudván, hogy 1400 Ft-ért lehet kapni a szomszédos boltban, 2008-as, Polgár pincészet, cabernet, 14%, Villány, Hunyadi u. ... hm :) Lehet, hogy ez már függőség? Lehet. József vagyok, vörösborfüggő, vállalom! Utána néztem ennek a bornak és legalább a duplájáért lehet kapni máshol. Nem igazán értettem, hogy miért lehet ahhoz képest ilyen olcsón hozzájutni. Arra gondoltam, hogy talán kezd elöregedni, és mielőtt még ki kellene önteni az egész készletet, megszabadulnak tőle, elvégre a múlt heti Vesztergombi is jó nevű bornak számított, mégis elég silány volt. Szóval ma estére egyedül maradtam, és Márai Sándor Boros könyvének sugallatára, melyben a borozás közbeni tűnődésre hívja fel a figyelmet, elkezdtem magamban borozni. Ökör iszik magában! Áh fityfenét! Bort gondolkodó ember iszik magában! Bort nem mindig lehet megosztani társasággal, legalábbis nem mindegyik félét, és nem mindegy milyen társasággal. Nem akarom túlzottan felmagasztalni ezt a bort, de ehhez korántsem mindegy, hogy kivel iszod. Ezzel a borral filozofálni kell! Ezzel nem lehet megbeszélni a mindennapi gondokat, másnak kicsinyes búját-baját a munkahelyen, vagy akár otthon. Még csak nem is a felszínes politizáláshoz való. Ezzel a borral a dolgok mögé lehet látni. Ez arra termett, hogy tudatunk megnyíljon és a valóságtól elvonatkoztasson. Ez a bor egy mágikus elixír.


Megnyitáskor a tegnapi után megnyugvással töltött el, hogy parafa dugója van. Kitöltve hamar tűnő habja magas alkoholfokról tanúskodott. A poharat meglötyögtetve olajosan, lassan folyik le a pohár faláról. Színe magjánál mély rubin, pereménél lilás. Illata intenzív gyümölcsös, melyben meggy és szilva jegyeket lehet felfedezni. Határozott savtartalmú, talán egy kicsit durva tanninnal és tüzes alkoholtartalommal. Ez a bor egy testes, intenzív, gyümölcsös, hosszú lecsengésű, kerek nedű. Egy igazi bordeaux-i típusú ital. Amennyiben igazam van és azért szórják ki ennyiért, mert öregszik, akkor az a túlzott szárító érzés miatt lehet, melyet úgy tudom a magas tannin tartalom okoz, de egy kis sajttal, meg pár falat kenyérrel ez a kis kellemetlenség kifejezetten kellemessé változtatható. A Vesztergombi cabernet-hez képest ez a szárító érzés kevésbé zavaró. Ennél a bornál megmaradtak a zamatok mellette. Nem is akármilyenek!
Azt hiszem, mindhárom vizsgált magyar borvidék cabernet sauvignon-ja alapjaiban elég hasonlónak bizonyultak ahhoz, hogy kijelentessem: a borvidékek azonos fajtájú borai, jelen esetben a cabernet sauvignon fajták között, ízében észlelhető területi jegyek nem voltak felfedezhetőek, legalábbis nem az én "műveletlen" ízlelőbimbóim számára. Bár a szekszárdit kifejezetten rossznak éreztem a magas tanninja miatt, én inkább azt egy rossz borászati eljárásnak vagy tárolásnak tudnám be, nem pedig borvidéki jellegzetességnek.

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése